dijous, 30 de desembre del 2010

SITUACIÓ DE RISC SOCIAL

Una situació de risc social és la confluència de factors que generen situacions que impedeixen un desenvolupament integral de la persona. Les persones que estan en desavantatges socials i econòmics són les que poden estar amb situació de risc social.

Existeixen tres tipus de nivells segons el risc social que es presenta:
  • NIVELL BAIX: Quan la família presenta una dificultat eventual i es fa prevenció primària per disminuir la presència de factors de risc intervenint en grups i en l'entorn. En aquest cas, no fem intervenció, només prevenim.
  • NIVELL MIG: Quan hi ha desavantatge socioeconòmic en la família, entès com dificultats no només materials sinó també a nivell humà i social. En aquest nivell no hi ha situacions de maltracte, de violència... En aquest cas no fem acolliment, però si que intervnenim ja que hi ha una situació de desavantatge.
    • En aquest cas fem la prevenció ja que fem un treball individual preventiu amb la família des de Serveis Socials reduïnt les possibilitats que els fills hagin de ser separats de l'àmbit familiar natural.
  • NIVELL ALT: És produeixen els següents casos:
    • Abandó del menor: No hi ha ningú que es faci càrrec del/la menor.
    • Negligència en el compliment de les obligacions alimentàries, d'higiene, salut o educatives del/la menor.
    • Malaltia mental dels pares que repercuteix negativament.
    • Maltractaments físics, psíquics, abusos sexuals...
    • Inducció a la mendicitat, delinqüència o prostitució.
      • En aquest cas llevem la guàrida custòdia de la família ja que hi ha maltracte.

Els infants que poden estar en una situació així presenten un risc de desadaptació social, per causes bàsicament familiars, algunes vegades per desavantatges socioeconòmics, per unes condicions psicosocials poc afavorides  com la manca de cura o interaccions adequades, problemes de disciplina... que provoquen una indaptació social de l'infant.

Els efectes del risc social en el desenvolupament de l'infant afecta a dos àrees bàsiques que estan interelacionades ja que una sense l'altra no s'entenen.

  • ÀREA COGNITIVA I DELS APRENENTATGES: Afecta al desenvolupament lingüístic, a la resolució de problemes, a dificultats d'atenció o hiperactivitat (TDAH) i a dificultats en l'adaptació escolar com el poc interès per l'aprenentatge, la indisciplina i problemes amb els iguals i la baixa motivació per anar a l'escola.
  • ÀREA SOCIOEMOCIONAL= COMPETÈNCIES SOCIALS: Afecta a la comprensió d'un mateix i de l'altre (qui sóc jo) ja que els costa reconèixer les emocions que sent un mateix, les dels altres, l'empatia i els valors. També afecta a l'autoregulació ja que els costa tenir un autocontrol dels impulsos, expressen inadequandament les emocions i s'automotiven per la consecució dels reptes. També afecta a les relacions interpersonals ja que són poc assertius i tenen problemes per resoldre els conflictes i treballar en equip. Per últim, també afecten al discerniment moral, tant en la presa de decisions responsables com en el raonament moral.


2 comentaris:

  1. ANONIMO
    Es molt interessant el que dieu penso que molta gent haura de concienciar-se d'aquesta realitat
    salutacions.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies, estem molt contentes que t'hagi agradat!!!

    ResponElimina